klaar voor de toekomst! Oudermagazine • VOORJAAR 2025 SINNE STRALEN Echte aandacht in de kinderopvang - prioriteit voor beschikbaarheid Mocktails & recepten 6x exotisch genieten zonder alcohol! Een dag met Luca - Kijk mee in de kinderopvang Even binnenkijken - Een kijkje in de keuken van locatie Valkstraat
04 Nieuws 06 Prioriteit voor beschikbaarheid 08 Echte aandacht voor kinderen 10 Een kijkje in de keuken van locatie Valkstraat 14 De dag van Luca 18 Binnenkijken bij Sinne - afdeling Pedagogiek 20 Positief zelfbeeld van een kind - Steven Pont 26 Natuurmuseum Fryslân 28 Boekentips 30 Mocktails 32 Voorjaarsgedicht 34 Uit de keuken van.. Wat fijn dat je dit magazine openslaat. We hebben het met veel zorg samengesteld – speciaal voor jou als ouder van een kind/ kinderen bij Sinne. We hopen dat je er met plezier doorheen bladert, en dat het je inspireert, raakt of aan het denken zet. Als bestuurders van Sinne kinderopvang kijken wij met een warm gevoel terug op de ouderavond met ontwikkelingspsycholoog Steven Pont. Wat een waardevolle ontmoeting met jullie – ruim 250 betrokken ouders die samen met ons wilden nadenken over opvoeden, verbinding en de ontwikkeling van kinderen. Het leverde mooie gesprekken op. De sfeer? Betrokken, open, met een vleugje humor. We zeiden het die avond al tegen elkaar: we hebben écht de leukste ouders. Samen met de Centrale Oudercommissie organiseren we op een later moment een nieuwe ouderavond, met een nieuw thema en een nieuwe spreker. We hopen u dan (opnieuw) te ontmoeten. Verbinding is één van onze kernwaarden, naast professionaliteit en betrouwbaarheid. Die verbinding voelen we dagelijks in de samenwerking met onze collega’s en met jullie als ouders. Samen maken we Sinne. Samen zorgen we voor een veilige, rijke en liefdevolle omgeving waarin kinderen kunnen groeien. Veel leesplezier! Hartelijke groet, Nils Berendsen en Laura Hollander Bestuurders Sinne kinderopvang Inhoud • 3 2 • Sinne OUDERMAGAZINE Beschikbaarheid in de kinderopvang 01 Op de cover 10 Op bezoek bij... Spelen, leren, ontdekken, plezier. We volgen Luca een dag op DOV Idzerdastins. Hoe verloopt zijn dag op de opvang? Een dag op de opvang 14 Berber Pruiksma, pedagogisch medewerker bij DOV Prins Maurits. Op pagina 8 vertelt zij hoe zij beschikbaarheid binnen de kinderopvang ervaart. Sinne Valkstraat. Wat maakt deze plek zo bijzonder? Een Somalisch recept Uit de keuken van Amina Awjama. 34 Colofon Redactie, vormgeving en beeldmateriaal: Gerda Kooistra info@sinnekinderopvang.nl © Sinne kinderopvang - afdeling Communicatie Foto: Marieke-Balk fotografie Positief zelfbeeld van een kind Ontwikkelingspsycholoog Steven Pont geeft ouders inzicht in hoe zij een positief zelfbeeld bij kinderen kunnen stimuleren. 20
Internationale School Fryslân Een nieuwe stap vooruit Fryslân krijgt een internationale school! Het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap heeft officieel akkoord gegeven voor de oprichting van de Internationale School Fryslân. Dit is een belangrijke mijlpaal voor PCBO Leeuwarden e.o., Sinne kinderopvang en de gemeente Leeuwarden, die samen werken aan de realisatie van deze nieuwe school. Wat betekent dit voor Fryslân? Met de komst van de Internationale School Fryslân wordt het onderwijsaanbod in de regio uitgebreid. Dit maakt het voor internationale gezinnen makkelijker om zich in Fryslân te vestigen en draagt bij aan de economische groei en internationale aantrekkingskracht van de regio. Samenwerking als sleutel tot succes De oprichting van deze school is een resultaat van nauwe samenwerking tussen onderwijsinstellingen, bedrijven en de overheid. Bianca Poede, voorzitter van het College van Bestuur van PCBO Leeuwarden e.o., is enthousiast: “Deze goedkeuring is een belangrijke stap voor Fryslân als internationale regio. Dit project laat zien wat we kunnen bereiken als we samen optrekken.” Ook Abel Reitsma, wethouder Economische Zaken van de gemeente Leeuwarden, benadrukt het belang van de school: “De Internationale School Fryslân is meer dan een school; het is een investering in de toekomst van onze regio.” Laura Hollander, directeur-bestuurder van Sinne kinderopvang, voegt toe: “We zijn trots dat we deel uitmaken van dit initiatief. Het biedt nieuwe kansen voor kinderen en gezinnen in Fryslân.” Op weg naar de toekomst Met de goedkeuring van het ministerie is een belangrijke eerste stap gezet. De komende tijd staat in het teken van verdere voorbereidingen, zodat de school straks klaar is om internationale leerlingen een plek te bieden. Meer informatie en updates over de ontwikkelingen zijn te vinden op: www.internationalschoolfryslan.nl Nieuws Na jaren trouwe dienst voldeed onze website niet meer aan de eisen van deze tijd. Daarom hebben we een flinke stap vooruitgezet met een moderne, gebruiksvriendelijke website die onze kernwaarden beter weerspiegelt. Professionaliteit, betrouwbaarheid en verbinding staan centraal in de vormgeving en de inhoud. Benieuwd naar het resultaat? Neem een kijkje: https://www.sinnekinderopvang.nl Onze vernieuwde website: een frisse blik op wie we zijn! In september 2024 is bij Sinne kinderopvang aan de Brederostraat in Leeuwarden een nieuwe speelleergroep gestart voor kinderen van 2 tot 4 jaar die wonen in het COA aan de Heliconstate. Deze groep biedt kinderen 16 uur per week een voorschoolse educatie (VE)-aanbod, met extra aandacht voor de sociaal-emotionele ontwikkeling, meertalige ontwikkeling en ouderbetrokkenheid. Het project sluit aan bij de doelstellingen van de gemeente Leeuwarden rondom Onderwijsachterstandenbeleid en Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE). Hierdoor krijgen kinderen van statushouders en kinderen van ouders die nog in de procedure zitten, de kans om zich spelenderwijs te ontwikkelen en de Nederlandse taal te leren. Een deskundig team van pedagogisch medewerkers biedt de kinderen een gevarieerd programma aan, waarin spel en leren hand in hand gaan. Op dinsdag 17 september 2024 is de speelleergroep officieel geopend door wethouder Nathalie Kramers en Laura Hollander, directeur-bestuurder van Sinne kinderopvang. • 5 4 • Sinne OUDERMAGAZINE Speelleergroep voor kinderen uit AZC
Anke Meijer, pedagogisch beleidsmedewerker 18 • Sinne PERSONEELSMAGAZINE 6 • Sinne OUDERMAGAZINE Een veilige gehechtheid en een goede relatie van kinderen met hun ouders staanaan de basis van een evenwichtige ontwikkeling. Al voor de geboorte kunnen ouders een band met hun kind voelen. Na de geboorte bouwt deze relatie zich langzamerhand steeds verder uit. In alle culturen zoeken ouders van nature, tijdens alledaagse ervaringen steeds afstemming met hun baby. Andersom zoekt een baby van nature steeds afstemming met ouders. Ouders en kinderen reageren tijdens deze afstemming voortdurend op elkaar. Zo geven baby’s signalen bij honger, pijn of verdriet. Hiervoor gebruiken zij hun mimiek en lichaamshouding, bewegen met armen en benen, en maken geluidjes of huilen om duidelijk te maken dat er iets aan de hand is. Ouders herkennen deze signalen en pakken kinderen op wanneer zij honger of dorst hebben, verschoond moeten worden, maar ook wanneer er behoefte is aan nabijheid of troost bij bijvoorbeeld pijn, frustratie, slaap, verveling of verdriet. Deze emotionele afstemming en communicatie tussen ouders en kinderen kun je zien als het begin van een belangrijke gehechtheidsrelatie. Mijn behoefte doet ertoe! Vanuit deze veilige hechting leren kinderen dat zij worden gezien en gehoord en dat hun behoefte ertoe doet. En dat is van belang. Kinderen die veilig gehecht zijn krijgen de kans om een positief zelfbeeld te ontwikkelen. Ze hebben het zelfvertrouwen om initiatief te durven nemen en de wereld te verkennen. Daarnaast ontwikkelen kinderen die veilig zijn gehecht veerkracht. Ze hebben geleerd om tijdens een stressvolle situatie contact met hun ouders te maken en kunnen erop vertrouwen door hen geholpen te worden als dat nodig is. Ook draagt een veilige gehechtheid bij aan het leren aangaan van relaties met anderen en het reguleren van emoties. De relatie met pedagogisch medewerkers Net als thuis is het van belang dat kinderen ook op de opvang veilige relaties ontwikkelen. Wanneer kinderen de gelegenheid krijgen om hun pedagogisch medewerkers echt te leren kennen wordt het pedagogisch handelen van deze medewerkers voor kinderen voorspelbaar en dat voelt veilig! Andersom leren pedagogisch medewerkers kinderen steeds beter kennen en begrijpen, waardoor zij sensitief op kinderen kunnen reageren. Zo ontstaan ook op de opvang wederkerige relaties tussen kinderen en pedagogisch medewerkers. Deze relaties dragen bij aan een veilig pedagogisch klimaat op de groep waarbinnen kinderen zich kunnen ontwikkelen. Nabijheid en beschikbaarheid creëren Voor het aangaan van relaties op de opvang kan het voor jonge kinderen enorm helpen dat zij in de groep pedagogisch medewerkers steeds kunnen zien en vinden. De mate van nabijheid en beschikbaarheid van de pedagogisch medewerker voor kinderen doen ertoe! Daarom spelen onze pedagogisch medewerkers vaak met kinderen op de vloer. Zij kunnen zo de signalen die kinderen geven op ooghoogte goed opvangen en kunnen het spel begeleiden vanuit echte aandacht. Kinderen kunnen vanaf de vloer hun pedagogisch medewerker zelf opzoeken wanneer ze dat nodig hebben en zelf de afstand bepalen die ze op dat moment aandurven. Soms komen kinderen iets brengen zoals bijvoorbeeld een boekje. Dit kan betekenen: wil je mij voorlezen? Maar het kan ook zijn dat een kind oogcontact maakt wanneer het iets wil doen, maar dit eigenlijk niet durft. Een aanmoediging van een pedagogisch medewerker kan dan net dat zetje geven om wel tot actie over te durven gaan. Soms maakt een kind oogcontact omdat het nog niet zo goed kan inschatten of het gevaarlijk is wat hij of zij van plan is. Een beschikbare medewerker kan dan tijdig een grens aangeven. Bovendien bij een beschikbare pedagogisch medewerker kun je als kind zelf je moment bepalen wanneer je je even emotioneel moet opladen en dan lekker op schoot kruipen! Prioriteit voor beschikbaarheid! De kracht van beschikbaarheid Een hoge mate van beschikbaarheid draagt dus bij aan het ontwikkelen van veilige relaties tussen pedagogisch medewerkers en kinderen. Daarnaast zorgt een hoge mate van beschikbaarheid ook voor het verhogen van de kwaliteit van betrokken spel van kinderen. Spel met een lage betrokkenheid is vaak vluchtig, oppervlakkig en herhalend. Wanneer kinderen hoog betrokken spel laten zien, zie je dat ze geconcentreerd zijn, uitgedaagd worden en helemaal in hun spel kunnen opgaan. De nabijheid en beschikbaarheid van pedagogisch medewerkers, en een goed georganiseerde speelleeromgeving zijn de belangrijkste voorwaarde voor het organiseren van betrokken spel van kinderen. Beschikbaar zijn lijkt zo makkelijk, maar in de praktijk valt het niet altijd mee om voortdurend beschikbaar te moeten zijn. Want in de kinderopvang hebben pedagogisch medewerkers naast het begeleiden van spel ook vele andere taken. Toch pleiten we bij Sinne voor prioriteit voor beschikbaarheid, we hebben er zelfs een jaardoel van gemaakt voor onze hele organisatie! Wat gaan we doen in 2025? Het komende jaar gaan we met elkaar onderzoeken hoe we randvoorwaardelijke taken van pedagogisch medewerkers waar mogelijk anders kunnen organiseren. Daarnaast zetten we waar nodig extra groepshulpen in, en stellen we extra taakuren beschikbaar voor de locaties waar veel zorg is. Vanuit het servicecentrum proberen we op allerlei manieren pedagogisch medewerkers nog beter te faciliteren. Daar waar het kan zetten we laag meubilair in, zodat kinderen zelf spelmateriaal kunnen kiezen en hun vertrouwde pedagogisch medewerkers extra goed kunnen zien en vinden. Onze pedagogisch coaches schenken tijdens hun werk op de groep extra aandacht aan de kracht van beschikbaarheid de impact ervan op spel en de ontwikkeling van kinderen. Vanuit ons jaardoel willen we bij Sinne met deze werkwijze de beschikbaarheid van pedagogisch medewerkers voor kinderen vergroten. Daarmee creëren we ook de voorwaarden voor het ontwikkelen van veilige relaties en hoog betrokken spel. En dat zorgt voor ontspannen blije kinderen, rijke leerervaringen en ontwikkeling bij ons op de opvang! Bronnen: Het pedagogisch curriculum voor het jonge kind in de kinderopvang, Ruben Kokkin Pedagogisch kader kindercentra 0-4 jaar Elly Singer en Loes Kleerekoper Deze blog is geschreven door onze pedagogisch beleidsmedewerker Anke Meijer. Zij deelt regelmatig interessante pedagogische tips in haar blogs. Benieuwd naar meer? Je vindt al haar blogs op onze website: https://www.sinnekinderopvang.nl • 7 Blog
* 16 • Sinne OUDERMAGAZINE • 9 Berber In de kinderopvang is het bieden van een veilige en fijne omgeving waarin kinderen zich gezien en gehoord voelen, het allerbelangrijkste. Kinderen weten waar ik ben en weten ook dat ze altijd bij me terecht kunnen. Daarom kies ik een plek in de groep waar ze mij goed kunnen zien. We noemen dit ‘singeren’* en het is iets waar we als team steeds bewuster mee omgaan. Mijn collega en ik wisselen elkaar hierbij af en zorgen ervoor dat andere taken ook doorgaan. De momenten waarop dit singeren het beste lukt, zijn tijdens het vrije spel, net na binnenkomst en tussen de middag. Ik merk dat sommige kinderen dan echt mijn nabijheid opzoeken en het fijn vinden als ik er gewoon ben. Anderen spelen juist met meer zelfvertrouwen, omdat ze weten dat ik in de buurt ben. Vooral kinderen die nog moeten wennen, blijven vaak even bij me staan, zoeken oogcontact of fluisteren iets. Dat is hun manier om verbinding te maken en zich veilig te voelen. Zelfs kinderen die weinig taal gebruiken, durven dan ineens iets te zeggen of laten non-verbaal merken dat ze me nodig hebben. Ik zie ook dat kinderen beter in staat zijn om kleine conflicten zelf op te lossen, simpelweg omdat ze weten dat ik dichtbij ben en ze op mij kunnen terugvallen. Voor de kinderen levert dit een groter gevoel van veiligheid op. Ze voelen zich gezien en meer betrokken bij de Berber Pruiksma, pedagogisch medewerker op DOV Prins Maurits en Tobias Uiterdijk, pedagogisch medewerker op BSO Sint Paulus, delen hun ervaringen met de beschikbaarheid in de kinderopvang. Hoe gaan zij om met de uitdagingen en wat betekent dit voor kinderen. 8 • Sinne OUDERMAGAZINE groep. En voor mij als pedagogisch medewerker is het waardevol om hen op deze manier te observeren en te zien hoe ze zich ontwikkelen. Een veilige sfeer helpt kinderen om vrij te spelen en zich optimaal te ontwikkelen en daar profiteert de hele groep van. Op de groep gebeurt veel tegelijk. Dat vraagt om focus en afstemming. Daarom hebben we als team afgesproken om bewust rustmomenten in te bouwen in het dagritme. We herinneren elkaar hier aan en maken ook aan anderen duidelijk dat we op bepaalde momenten niet gestoord willen worden. Zo creëren we extra ruimte om écht aanwezig te zijn bij de kinderen. De pedagogisch coaches spelen ook een belangrijke rol. Zij kennen de dynamiek binnen de groep erg goed en geven per groep passende suggesties. Daarnaast bieden zij ons als pedagogisch medewerkers de mogelijkheid om kinderen te observeren in hun spel en sociale ontwikkeling. Signalen kun je direct oppikken en later waar nodig registreren. De inzet van voldoende personeel en stagiaires is essentieel voor de mate van beschikbaarheid. Daarnaast ligt er ook een taak bij onszelf. Ik probeer bewust elke dag optimaal beschikbaar voor de kinderen te zijn en stem de overige taken af met mijn collega’s om dit te bereiken. Eén praktische tip voor mijn collega’s: wat bij ons goed werkt, is het gebruik van de ‘leidsterstoel’. Dit is een stoel die we op de grond tussen de kinderen zetten. Zo zitten we letterlijk op hun niveau en dat maakt een enorm verschil. Kinderen vinden dit leuk en het zorgt voor een sterke verbinding. Echte aandacht geven is een bewuste keuze, maar ook een investering in de kinderen en in de groep als geheel. Samen zorgen we voor een omgeving waarin ieder kind zich gezien en gewaardeerd voelt. * Singeren betekent dat een pedagogisch medewerker duidelijk vindbaar en bereikbaar is voor kinderen, door tussen hen op de grond of op een vaste plek in de groep te zitten. Goede communicatie binnen het team is ook belangrijk. Samen overleggen en weten waar je collega mee bezig is, helpt om aandacht goed te verdelen. Daarnaast speelt reflectie een grote rol. Regelmatig wordt er samen met de kinderen besproken hoe de groep functioneert en hoe de sfeer is. Dit draagt bij aan een positieve dynamiek binnen de groep en vergroot de saamhorigheid. Wanneer er zorgen zijn over een kind of als een kind extra aandacht nodig heeft, biedt de pedagogisch coach ondersteuning. Dit helpt ons om beter in te spelen op individuele behoeften en zorgt ervoor dat kinderen altijd de begeleiding krijgen die zij nodig hebben. Meedoen met wat kinderen doen, in hun spel en creativiteit stappen en nieuwsgierig blijven naar wat hen bezighoudt, draagt bij aan hun gevoel dat je er voor hen bent. Een open houding is hierbij belangrijk. Kinderen moeten voelen dat ze altijd bij je terecht kunnen. Je gezichtsuitdrukking en lichaamstaal kunnen daarbij het verschil maken. Dit geldt ook voor invallers: wanneer kinderen zich aan hen voorstellen, voelen zij zich meteen welkom op de groep. Dat deze aanpak werkt, blijkt uit de reacties van de kinderen. Ze geven een knuffel bij het afscheid. Soms willen ze helemaal niet weg. Dat zegt eigenlijk alles. Door echt aanwezig te zijn, een luisterend oor te bieden en met een open houding te werken, ontstaat een omgeving waarin kinderen zich veilig en vrij voelen. En dat is uiteindelijk waar kinderopvang om draait: een plek waar elk kind mag zijn wie het is. Echte aandacht Tobias Het bieden van een veilige, vertrouwde omgeving waarin kinderen zich gezien en gehoord voelen is voor de ontwikkeling van kinderen erg belangrijk. Dit begint bij echte aandacht. Maar hoe zorg je als pedagogisch medewerker dat je voldoende beschikbaar bent voor ieder kind? Hier werk ik bewust aan, elke dag weer. De middag begint met een vast ritueel: Ik wacht de kinderen op om hen aan te melden via de IPad. De kinderen komen één voor één bij me en er is ruimte voor een kort moment van contact. Ik vraag dan altijd hoe het met ze gaat en maak oogcontact. Als een kind aangeeft dat het niet zo goed gaat, vraag ik of ze erover willen praten. Dan neem ik daar nadat alle kinderen zijn aangmeld even tijd voor, zodat ze zich gehoord voelen. Dit eenvoudige, maar doordachte moment zorgt ervoor dat kinderen zich direct gezien en welkom voelen. Elk kind is bijzonder en verdient het om gezien te worden. Daarom is het belangrijk om bij binnenkomst optimaal beschikbaar te zijn voor de kinderen. Dit is een rustig moment waarop echt contact kan worden gemaakt. De kinderen staan soms al in de rij om zich aan te melden, zo fijn vinden ze dat contact. Het zorgt ervoor dat kinderen zich veilig en geborgen voelen. Ze durven helemaal zichzelf te zijn. Dat is het mooiste wat er is.
Een ander kenmerk van deze locatie is het team van medewerkers. Er is een groep medewerkers die getraind is in het werken met peuters met een ontwikkelingsvoorsprong. Op de babygroep hebben de medewerkers de training ‘Babygebaren’ gevolgd. Deze deskundigheid maakt Sinne Valkstraat tot een unieke plek. De horizontale en verticale groepen zorgen er bovendien voor dat kinderen op hun eigen niveau kunnen worden begeleid en gestimuleerd. Solo locatie Sinne Valkstraat is een solo locatie, een kinderopvanglocatie die niet is gekoppeld aan een Integraal Kindcentrum (IKC). Dit biedt ouders de vrijheid om zelf te bepalen naar welke school hun kind gaat. Het staat los van de visie van andere scholen, waardoor de locatie haar eigen identiteit en pedagogische aanpak kan ontwikkelen. De locatie In de Transvaalwijk ligt de locatie Sinne Valkstraat, een solo-locatie waar de ontwikkeling van kinderen centraal staat. Dagelijks spelen en leren hier zo’n 46 kinderen in een stimulerende omgeving. De locatie biedt drie groepen: twee horizontale groepen (een voor baby’s van 0 tot 2 jaar en een voor peuters van 2 tot 4 jaar) en één verticale groep voor kinderen van 0 tot 4 jaar. Met aandacht voor individuele groei en een rijke speelomgeving is dit een plek waar elk kind zich optimaal kan ontwikkelen. Wat Sinne Valkstraat echt bijzonder maakt, is de enorm grote tuin die uitnodigt tot ontdekken en spelen. De tuin is recentelijk omgevormd tot een ontdektuin, waar kinderen de natuur kunnen ontdekken en zich vrij kunnen bewegen. Daarnaast is er op de locatie een extra ruimte waar activiteiten op maat worden aangeboden, afgestemd op verschillende leeftijden en niveaus. Zoals bv. klim- en klauteractiviteiten, waarbij beweging centraal staat. • 11 10• Sinne OUDERMAGAZINE Een kijkje in de keuken van locatie Sinne Valkstraat “Wij zorgen ervoor dat het jonge kind kan schitteren op ieders eigen manier” Activiteiten en programma’s ter bevordering van de ontwikkeling Sinne Valkstraat biedt diverse activiteiten die zijn afgestemd op de leeftijdsgroepen van de kinderen. Het programma ‘Uk en Puk’ is een voorbeeld van een optimaal differentieel activiteitenaanbod. Dit programma stimuleert jonge kinderen in hun brede ontwikkeling door samen te spelen en te ontdekken. Door middel van onderzoeken en ontdekken worden peuters met een ontwikkelingsvoorsprong uitgedaagd om te leren in een rijke en stimulerende omgeving. Kinderen worden aangemoedigd om te verkennen en te experimenteren. Ook worden activiteiten aangeboden die de fantasie prikkelen en sociale interactie bevorderen. De focus op differentiatie stelt de medewerkers in staat om echt leeftijdsgericht aanbod te bieden. Dit zorgt ervoor dat elk kind op zijn of haar eigen niveau kan groeien en ontwikkelen. Locatietour
• 13 12• Sinne OUDERMAGAZINE Daarnaast worden er buitenactiviteiten aangeboden, zoals het maken van huisjes van takken bij het thema ‘het bos’. Er worden natuurlijke materialen gebruikt en kinderen krijgen de kans om met verschillende texturen en materialen te werken. Dit alles draagt bij aan de ontwikkeling van de zintuigen en de creativiteit van de kinderen. Omgang met verschillende ontwikkelingsniveaus De medewerkers van Sinne Valkstraat zijn getraind in het signaleren van verschillende ontwikkelingsniveaus. Dit stelt hen in staat om het activiteitenaanbod aan te passen aan de behoeften van elk kind. Door middel van observaties en gesprekken wordt de ontwikkeling van het kind gemonitord, zodat hierop kan worden ingespeeld. Dit zorgt ervoor dat kinderen voldoende uitdaging en ondersteuning krijgen in hun ontwikkeling. Communicatie met ouders Een goede communicatie met ouders is van groot belang voor de ontwikkeling van het kind. Bij Sinne Valkstraat wordt dit op verschillende manieren gerealiseerd: via het ouderportaal, de nieuwsbrief, een betrokken oudercommissie en jaarlijks georganiseerde ouderavonden. Drie maanden na de start van de opvang en vervolgens jaarlijks vindt er een oudergesprek plaats, waarbij de ontwikkeling van het kind centraal staat. Dit zorgt voor een goede samenwerking tussen de pedagogisch professional, ouder/verzorger en het kind. Ouders worden aangemoedigd om betrokken te zijn bij de kinderopvang. Dit gebeurt onder andere door het organiseren van activiteiten zoals het zomerfeest, waar kinderen kunnen deelnemen aan verschillende spelletjes en activiteiten. Dit zorgt voor een laagdrempelige manier voor kinderen om deel te nemen, zoals een liedje zingen of een dansje doen. dbieb Conclusie Sinne Valkstraat is een bijzondere plek waar kinderen de ruimte krijgen om te groeien, ontdekken en leren. Met een deskundig team, een inspirerende leeromgeving en een nauwe samenwerking met ouders, biedt deze locatie alles voor een optimale ontwikkeling. Dit maakt Sinne Valkstraat een fantastische plek voor ieder kind.
• 15 14 • Sinne OUDERMAGAZINE Een dag op de opvang: een kijkje bij Luca Hoe ziet een dag op de opvang van jouw kind eruit? Je brengt je kind en wenst hem/haar een fijne dag. En dan…? Wij mochten een dagje meekijken met Luca (3 jaar), die naar groep MikMak gaat op de dagopvang van Sinne Idzerdastins. Op deze locatie zijn drie groepen: de babygroep Merlijn en de 0-4 jaar groepen Rinkelbel en MikMak. Luca’s zusje Vera zit bij Merlijn. Op de dag dat wij meeliepen, waren er naast Luca nog zes andere kinderen op de groep. Luca wordt om 08:15 door zijn moeder gebracht. Bij het afscheid is Luca een beetje verdrietig, maar dit is heel snel over als hij zijn vriendin Eva ziet. Luca en Eva zijn onafscheidelijk. De kinderen spelen even rustig op zichzelf. Om 09:30 gaan de kinderen handen wassen en gezamenlijk aan tafel zitten. Ze krijgen aardbeienthee en als ze hun glas leeg hebben mogen ze hun glas vullen met voorgesneden fruit. Na het fruit eten wordt er voorgelezen uit het boek: “Dit is Uil”. Om 10:30 uur gaan de kinderen lekker naar buiten. Rondfietsen met Eva en in de zandbak spelen doet Luca het liefst. De dag van Luca
16• Sinne OUDERMAGAZINE • 17 Om 11:30 gaan de kinderen weer naar binnen. Handen wassen en lunch. Omdat de jongere kinderen soms al erg moe zijn is deze lunch vroeg. Luca drinkt melk en eet 3 boterhammen waarbij hij zelf de boter smeert. Beleg mag hij kiezen, dit wordt door de pedagogisch medewerker erop gesmeerd. Luca kiest 1 broodje met kaas en 2 met zuivelspread. Na de lunch om 12:30 worden de jongste kinderen naar bed worden gebracht voor hun middagslaapje. Alleen Luca en Eva zijn nog op de groep. Ze gaan even in de hal spelen. Om 13:00 is er een activiteit voor hen, ze gaan een schaapje schilderen. Met een kurk stempelen ze, maar algauw kliederen ze er lekker op los met hun handen. Om 14:00 gaan ze weer naar buiten, het is prachtig weer. Hier spelen nu ook kinderen van de groep Rinkelbel. Om 15:00 gaan de kinderen weer naar binnen om water te drinken en groente te eten. De kleintjes zijn inmiddels ook weer van de partij. De kinderen vullen hun beker met aardbei, komkommer en paprika. Ook wordt er een crackertje of een rijstwafel gegeten. Luca kiest voor een cracker met zuivelspread en een rijstwafel met smeerworst. Hierna gaan de kinderen zingen. De liedjes worden gekozen aan de hand van een door de pedagogisch medewerkers zelf gemaakt rad, waarop plaatjes zijn aangebracht. Luca draait en het rad stopt bij een afbeelding met een rode auto, waarna er een liedje over een rode auto wordt gezongen. Zo krijgen alle kinderen een beurt. De kinderen vinden dit geweldig! Om 16:00 uur gaan de kinderen weer naar buiten, het vroege voorjaarszonnetje is te fijn om binnen te blijven. Om 16:30 uur wordt Luca opgehaald door zijn vader. Luca vergeet niet dat zijn zusje ook moet worden opgehaald! Vera is ook duidelijk blij haar grote broer weer te zien.
Ontdek het Servicecentrum - de afdeling Pedagogiek 18 • Sinne OUDERMAGAZINE • 19 Jessica Smits, pedagogisch beleidsmedewerker Foto: Baas fotografie Even binnenkijken De kracht van het pedagogisch team bij Sinne kinderopvang Bij Sinne kinderopvang vinden we het belangrijk dat elk kind een veilige, uitdagende en betekenisvolle plek heeft om te groeien. Achter deze kwaliteit staat een toegewijd pedagogisch team, dat samen met pedagogisch professionals iedere dag werkt aan het versterken van de pedagogische kwaliteit op alle locaties. Maar wat doet dit team nu precies – en waarom is het zo waardevol voor onze kinderopvang? Een team met een missie Het pedagogisch team van Sinne bestaat uit twee pedagogisch beleidsmedewerkers en tien pedagogisch coaches. Samen zetten zij zich in om van elke dag een kans te maken waarin kinderen kunnen groeien en stralen. Hun gezamenlijke missie? Een veilige en betekenisvolle plek creëren waar elk kind zich gezien en gehoord voelt, en waar ruimte is om de wereld spelenderwijs te ontdekken. Pedagogisch beleid met visie De pedagogisch beleidsmedewerkers zorgen ervoor dat het pedagogisch beleid binnen Sinne aansluit bij de nieuwste wetenschappelijke inzichten en wettelijke vereisten. Ze zijn verantwoordelijk voor het ontwikkelen en bijhouden van pedagogische richtlijnen en instructies, waarmee we een hoge kwaliteit van kinderopvang borgen. Hun taak omvat onder meer het uitwerken van visie naar concrete handvatten, het bieden van ondersteuning bij pedagogische vraagstukken en het monitoren van kwaliteit op organisatieniveau. Zo zorgen zij ervoor dat er op iedere locatie een heldere pedagogische lijn zichtbaar is. Samen leren in de praktijk De pedagogisch coaches ondersteunen onze pedagogisch professionals bij hun werk met de kinderen als sparringpartner op de werkvloer. Samen kijken we naar wat werkt, wat beter kan en hoe we blijven groeien in wat we doen. Zo zorgen we er met elkaar voor dat elk kind krijgt wat het nodig heeft. De pedagogisch professionals zijn de mensen die elke dag in direct contact staan met de kinderen. Zij maken het verschil. Coaching gebeurt op basis van gelijkwaardigheid, met respect voor ieders rol en deskundigheid. De coach helpt om stil te staan bij het eigen handelen, ondersteunt bij vragen of situaties en denkt mee over hoe we de pedagogische kwaliteit nog verder kunnen versterken. Zo leren we samen, met oog voor de kinderen én voor elkaar. Sinds 2019 is vanuit de Wet Innovatie en Kwaliteit Kinderopvang (IKK) iedere kinderopvangorganisatie verplicht om een pedagogisch coach in te zetten. Het doel hiervan is het verbeteren van de pedagogische kwaliteit. Voor locaties met voorschoolse educatie (VE) geldt bovendien een extra urennorm. Bij Sinne gaan we nadrukkelijk verder dan de wettelijke verplichting. Wij investeren ruimer in coaching en deskundigheidsbevordering dan wettelijk vereist is. Dit doen we vanuit onze maatschappelijke opdracht: ieder kind een gelijke start. Waar nodig zetten we extra expertise in, juist in wijken waar kinderen een inhaalslag nodig hebben. Zo maakt het pedagogisch team écht het verschil. Samenwerking voor uw kind Het pedagogisch team werkt nauw samen met pedagogisch professionals, locatiemanagers, onderwijs en ouders. Samen zorgen zij ervoor dat kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen binnen een veilige, stimulerende en plezierige omgeving. Bij Sinne betekent ‘klaar voor de toekomst’ investeren in een goede start voor alle kinderen. De pedagogisch coaches,v.l.n.r. boven: Lisette Dijkstra, Froukje Rispens, Marleen Joosten, Greta Veenstra, Tessa Boot, Tine Wesselius en Lotte Draaisma. Onder: Marianne van der Meer en Irma Janssen. Op de foto ontbreekt Eline van der Meulen.
• 21 20• Sinne OUDERMAGAZINE Op 1 april organiseerde Sinne samen met de Centrale oudercommissie een lezing van ontwikkelingspsycholoog en systeemtherapeut Steven Pont. De lezing gaf inzicht in hoe ouders en opvoeders kunnen bijdragen aan het ontwikkelen van een positief en realistisch zelfbeeld van kinderen. Want dit helpt kinderen o.a. bij het ontwikkelen van zelfvertrouwen en veerkracht in het omgaan met tegenslagen, het verleggen van hun grenzen en zichzelf te kunnen zijn. Zelfbeeld: een spiegel van de omgeving Kinderen worden niet geboren met een zelfbeeld. Het ontwikkelen van een zelfbeeld ontwikkelt zich met de jaren aan de hand van allerlei ervaringen die kinderen opdoen, zo geeft Pont aan. Hierbij kijken kinderen voortdurend naar de reacties van anderen om te begrijpen wie ze zelf zijn. De manier waarop volwassenen met kinderen omgaan, bijvoorbeeld door het geven van complimenten of correctie, heeft een enorme invloed. Wanneer een kind een tekening maakt en een ouder zegt: “Wat heb jij hard gewerkt aan deze een mooie tekening!”, dan kan dat ertoe leiden dat het kind voelt dat zijn werk gewaardeerd wordt. Maar als de reactie is: “Waarom heb je de zon paars gekleurd?”, kan de reactie van deze ouders er onbedoeld toe leiden dat het kind gaat twijfelen aan zijn of haar keuzes. Aan de hand van alle reacties en ervaringen ontwikkelen kinderen stap voor stap hun zelfbeeld. Co-regulatie Voor jonge kinderen is alles nieuw, zij voelen en ervaren heel veel tegelijkertijd en dat kan veel emotie oproepen. Om deze emoties te leren reguleren hebben kinderen verbinding met volwassenen nodig. Hierbij is het aan volwassenen om steeds in te schatten wat Het zelfbeeld van een kind: Wat ouders en opvoeders kunnen doen kinderen van ons nodig hebben om zich veilig en begrepen te voelen. Ouders kunnen kinderen helpen gedrag en emoties in goede banen te leiden. Dat samen regelen van het gedrag en emoties noemt Pont co-regulatie. Bij die co-regulatie hoort ook het geven van een correctie en dat is breder dan alleen straffen en belonen. Persoonlijk houdt Pont niet zo van straffen vertelt hij. Kinderen kunnen inzicht ontwikkelen; ze kunnen leren begrijpen waaróm dingen wel of niet kunnen. En voor kinderen is het daarom belangrijk dat ouders beschikbaar zijn en veel uitleggen, dit helpt hen om hun inzicht te laten groeien. En dat draagt bij aan het ontwikkelen van een positief zelfbeeld. De invloed van Social Media Pont waarschuwt voor de invloed van moderne technologie op het ontwikkelen van een zelfbeeld van kinderen. In een wereld waarin social media een grote rol speelt, vergelijken kinderen zichzelf steeds vaker met anderen. Hierdoor kunnen ze onzeker worden over wie ze zijn en wat ze kunnen. Minder persoonlijk contact en het ideaalbeeld dat online wordt geschetst, kan de ontwikkeling van een positief zelfbeeld verstoren. Een belangrijke tip voor ouders en opvoeders is om kinderen te leren relativeren: “Wat je online ziet, is niet altijd de werkelijkheid.” Door open gesprekken te voeren over social media kunnen we kinderen helpen om steviger in hun schoenen te staan en zelfvertrouwen te ontwikkelen. Daarbij is het helpend om een kind te leren zich vooral te vergelijken met een eerdere versie van zichzelf. Benoem dat wat eerst nog niet lukte en het kind nu al wel kan. Zo doe je meer recht aan de ontwikkeling van het kind zelf, zonder de prestaties van anderen als uitgangspunt te nemen. Fouten maken moet Hoe kunnen we kinderen nog meer helpen om een positief en realistisch zelfbeeld op te bouwen? Pont adviseert om bij de ontwikkeling van kinderen vooral steeds het proces te waarderen, niet alleen het resultaat. Dit draagt ertoe bij dat kinderen leren dat het leveren van inzet loont. Dat fouten maken belangrijk is in het proces waarbij je nieuwe vaardigheden oefent. En dat doorzetten en opnieuw proberen nodig is om te kunnen blijven leren. Hierin is het belangrijk om als volwassene een positief rolmodel te zijn: kinderen kopiëren het gedrag en de houding van volwassenen. Hoe jij omgaat met het maken van fouten geeft kinderen het voorbeeld in hoe zij dat zelf kunnen en mogen doen. Het voorkomen van ‘falen’ of het maken van ‘fouten’ is niet helpend Hoe ziet een kind zichzelf? Het ontwikkelen van een realistisch en positief zelfbeeld van kinderen wordt sterk beïnvloed door ouders en andere beschikbare opvoeders om hen heen. bij de ontwikkeling van kinderen. Kinderen leren juist door het mogen maken van fouten, het helpt hen o.a. om veerkracht te ontwikkelen, te leren incasseren en om te gaan met teleurstelling en door te zetten. 2 x nee = ja Wanneer kinderen teveel worden beperkt in het opdoen van ervaringen komt dit hun ontwikkeling niet ten goede. In de opvoeding van zijn eigen kinderen hanteerde Pont de regel van 2 x nee = ja. Wanneer hij voelde dat hij een grens wilde aangeven stelde hij zichzelf de volgende twee vragen: • Is de situatie voor mijn kind/de betrokken kinderen gevaarlijk m.b.t. veiligheid en gezondheid? • Heeft de omgeving er last van? Wanneer het antwoord op beide vragen ‘nee’ was, kon het spel of de activiteit doorgaan, omdat de ervaring voor het kind belangrijk was. Het is ook hun huis Bij alle ontwikkelingsfases van kinderen hoort bepaald gedrag. Geef kinderen in je huis ruimte en mogelijkheden om dit gedrag te kunnen uiten, gaf Pont aan. Het helpt als ze (vanuit jouw ogen) rommel mogen maken tijdens het spelen, of op de bank mogen springen wanneer ze een grote behoefte hebben om te bewegen. Door je te realiseren dat jouw huis ook hun huis is, voorkom je dat je kinderen voortdurend moet corrigeren. En wanneer je kinderen toch moet corrigeren probeer dat dan te doen zonder dat er relatieschade ontstaat. Uitgangspunt hierbij is om het kind niet te veroordelen maar het ongewenste gedrag van het kind te benoemen, en samen met hen in oplossingen te kunnen denken. Ken je thematiek Ook de signalen die volwassenen onbewust geven kunnen van invloed zijn op het beeld dat kinderen over zichzelf ontwikkelen. Wanneer we weten dat je eigen reactie belangrijk is op de ontwikkeling van het zelfbeeld van je kind is het
• 23 22• Sinne OUDERMAGAZINE vanzelfsprekend dat je ook regelmatig durft te kijken naar de manier waarop je reageert op het gedrag van je kind. Om jezelf hierin te begrijpen is het belangrijk dat je je eigen thematiek kent, stelt Pont. Stel jezelf regelmatig de vraag hoe jouw geschiedenis van invloed is op je reacties. Bedenk hoe je waar nodig, iets op aan andere manier kunt doen. Zo kun je voorkomen dat je onbewust bepaalde patronen vanuit je eigen jeugd doorgeeft aan je kinderen in de manier waarop zij naar zichzelf kijken. Samen bouwen aan een sterk zelfbeeld Als ouders en professionele opvoeders hebben we samen een grote invloed op hoe kinderen zichzelf zien. Steven Pont benadrukt dat het hierin bovenal belangrijk is om echt te luisteren naar wat je kind vertelt, beschikbaar te zijn, en het veel vragen te stellen zodat het zich gezien en gehoord voelt. Daarnaast helpen we kinderen een positief en realistisch zelfbeeld te ontwikkelen door hen voldoende ruimte te bieden voor het opdoen van allerlei ervaringen, het mogen maken van fouten, voldoende tegemoet te komen aan hun behoefte, het scheppen van realistische verwachtingen, en het geven van positieve feedback. Want we gunnen alle kinderen een positief zelfbeeld en daarmee ontwikkelingskansen voor nu en later. Vragen van ouders In het tweede deel van de lezing van Steven Pont kregen ouders de gelegenheid om vragen te stellen. Tijdens de pauze konden zij hun vragen opschrijven en na de pauze – in de vorm van een propje – naar Steven Pont gooien. Mijn naam is Anke Meijer, vanaf 1987 heb ik in diverse functies gewerkt bij verschillende kinderopvangorganisaties. Ik ben gestart als pedagogisch medewerker, daarna heb ik gewerkt als intern begeleider, VVE coach en pedagogisch coach in de kinderopvang. Sinds 2022 ben ik als beleidsmedewerker pedagogiek bij Sinne aan de slag. Ik ben gehuwd, moeder van inmiddels drie volwassen kinderen, schoonmoeder en trotse oma van een kleinkind. Bij het beantwoorden van de vragen die ouders aan Steven Pont hebben gesteld, valt op dat in veel gevallen onvoldoende informatie beschikbaar is om de ondersteuningsbehoeften van het kind goed in beeld te brengen. Toch probeer ik, in lijn met de inzichten uit de lezing en het beleid van Sinne, een aantal van deze vragen zo zorgvuldig mogelijk te beantwoorden. De vragen hebben we voorgelegd aan onze beleidsmedewerker pedagogiek. U maakte op pagina 6 en 7 al kennis met haar via de blog. Ze stelt zich hieronder graag nog even aan u voor. Sinne heeft alle vragen verzameld, zodat we ook de onderwerpen die tijdens de avond niet aan bod kwamen, hier alsnog kunnen beantwoorden. Wat is de invloed op het zelfbeeld van een kind wanneer je het als ouders met elkaar over het gedrag van het kind hebt, waar het bij is? Een bekend spreekwoord zegt: Kleine potjes hebben grote oren! Daarbij gaat het niet alleen om de woorden die je tegen elkaar uitspreekt maar ook om je toon en lichaamstaal. Kinderen vangen snel signalen op van ouders die van invloed kunnen zijn op het ontwikkelen van hun zelfbeeld. Maak dus onderscheid in wat je wel en niet wilt bespreken in het bijzijn van je kinderen. Dat lijkt gemakkelijk, maar in de praktijk kan het soms toch nodig zijn om even met elkaar af te stemmen. Wanneer je vooraf overeenstemming hebt op de regel 2x nee= ja, kun je vanuit deze gedachte even kort met elkaar communiceren en later, zonder bijzijn van je kind terug komen op de situatie en verder met elkaar overleggen. Op welk moment in de frustratie van het kind kun je het beste ingrijpen? Frustratie mag er zijn. Het leidt er vaak toe dat kinderen nog een poging wagen om iets ervaringsgericht te kunnen leren. Soms lopen de emoties zo hoog op dat kinderen niet meer kunnen leren en ook niet meer weten hoe ze zelf iets kunnen oplossen. Het is goed om dan co-regulatie in te zetten. Maak een inschatting van wat een kind van jou nodig heeft om zijn/haar emoties te kunnen reguleren en zoek verbinding met je kind. Hoe verhoudt ruimte voor hobbels op de weg (ervaringsgericht leren) zich tot de consequenties voor de omgeving wanneer ik bijvoorbeeld ergens op tijd moet zijn? Op tijd komen met kinderen is voor alle ouders een uitdaging en zeker voor veel ouders herkenbaar. De omgeving kan last ondervinden wanneer je te laat komt door het tijd rekken van je kinderen of het niet voldoende willen meewerken. Voor kinderen kan het ondervinden van de consequenties van te laat komen echter een prima leerervaring zijn, zeker wanneer ze hier zelf op worden aangesproken. Sommige afspraken zijn echter bindend, denk bijvoorbeeld aan een afspraak bij de huisarts. Van tevoren tijd nemen om kinderen uit te leggen wat er wordt verwacht helpt hen om inzicht te ontwikkelen waarom op tijd komen echt belangrijk is. Setting: ouders van een dochter van 10 maanden, die nog niet de blokjes door het gat met de juiste vorm kan drukken. In hoeverre mag je je kind gewenst gedrag voordoen en/of in hoeverre moet je het hun zelf laten onderzoeken? Vooropgesteld is het zo dat iedere ouder hierin zelf keuzes mag maken aansluitend bij eigen opvoedstijl. Voordoen kan altijd, kinderen dwingen om te oefenen naar het voorbeeld van ouders kan leiden tot het overvragen van kinderen. Je bereikt dan het tegengestelde van wat je eigenlijk wilt; kinderen de mogelijkheid geven om vanuit vertrouwen op het ontwikkelen van hun eigen competenties, ervaringsgericht te laten leren. Hoe kun je het beste omgaan met een kind dat nee blijft zeggen (en doen) bij bijna alles? Het fenomeen: ik ben twee en zeg en doe alleen nog ‘nee’. Kinderen rond twee jaar ontdekken steeds meer hun eigen wil, het ontdekken van wanneer je deze wel en niet kunt inzetten is voor hen een heel leerproces. Wat kan helpen is om tijdelijk veel uit te leggen en iets minder te vragen. Wanneer je toch iets vraagt kan het helpend zijn kinderen een keuze te laten. “We gaan zo eten, wil je pindakaas of humus op je brood?” is voor kinderen een hele andere vraag dan “Kom je zo aan tafel?” Met het kunnen maken van een keus geef je kinderen meer het gevoel invloed te hebben. Want wanneer je in deze fase een open vraag aan kinderen stelt kun je inderdaad bijna altijd een “nee” verwachten. Een live tracker bij een kind buiten, is dat slim? Wanneer de omgeving van een kind veilig is, je duidelijke afspraken hebt gemaakt en je je kind een gevoel van vertrouwen mee wilt geven, kan het dagelijks gebruik van een live-tracker kinderen remmen in het nemen van eigen initiatief en het zelf mogen ontdekken van wat eigenlijk wel en niet kan. Kinderen hebben het recht om fouten te mogen maken en enige privacy hoort daarbij. Een tracker kan voor kinderen voelen als een constante controle van ouders. Op onveilige en drukke plekken kan een tracker er juist aan bijdragen dat je je kind iets meer ruimte en eigen verantwoordelijkheid kan laten nemen. Als ouder kun je op basis van omgevingsfactoren en de ontwikkeling van je kind, hierin het beste een eigen persoonlijke afweging maken.
• 25 24• Sinne OUDERMAGAZINE Hoe moet je reageren als je dreumes tijdens het eten zijn of haar eten op de grond gooit? Het valt niet altijd mee om aan te zien hoe je dreumes een knoeiboel maakt van het eetmoment. Het aanbieden van kleine porties kan helpen om dit enigszins te beperken. Een dreumes kan de consequenties van knoeien nog niet overzien. Het leert hem of haar wel veel; naast de structuur en de smaak van eten leert het je dreumes bijvoorbeeld dat wanneer je iets laat vallen, dit op de grond terecht komt en dat je dat dan niet meer zelf terug kan pakken. Of bijvoorbeeld dat je drinken niet met je handjes terug in de beker kan doen. Knoeien in deze fase is eigenlijk onvermijdelijk. Het helpt om niet te veel te reageren op gedrag wat jij eigenlijk niet wenselijk vindt. Blijf neutraal in je uitstraling en haal een bordje weg wanneer het je echt te gek wordt. Weet dat wanneer je te sterke signalen naar je kind uitstraalt, het deze helemaal nog niet kan interpreteren in deze leeftijdsfase en zelfs door je dreumes kunnen worden opgevat als een aanmoediging. Welke tips heb je voor een situatie waarin mijn kind tijd rekt? Bijvoorbeeld voor het slapen gaan (zoontje vijf jaar). Kinderen hebben een goede nachtrust nodig om weer voldoende energie te hebben voor de volgende dag. Een vast slaapritueel kan helpend zijn voor een kind om afscheid te nemen van de gezelligheid die het aan het eind van de dag ervaart. Met kinderen van vijf jaar kun je prima samen zo’n vast ritueel bedenken. Het is voor kinderen fijn om hier enige invloed in te mogen ervaren, en kan voor hen helpend zijn om zich aan de samen gemaakte afspraken te houden. Bovendien een vaste volgorde van de dingen die moeten gebeuren op een afgesproken tijd, geven kinderen houvast. Denk bijvoorbeeld aan een ritueel zoals ‘naar het toilet gaan, tandenpoetsen, wassen en pyjama aan, in bed kruipen en het samen lezen van een verhaaltje’. Geef een kwartiertje van tevoren aan dat het zo tijd is om naar bed te gaan. Dit geeft kinderen de kans om hun spel af te ronden en het zich kunnen voorbereiden op wat komen gaat. Hoe leer je een kind om te gaan met jaloezie? Bij alle emoties waar kinderen mee moeten leren omgaan is het goed om deze te benoemen. Dit is voor kinderen helpend, het geeft hun herkenning en erkenning op hun gevoel, en kan bij oudere kinderen een ingang zijn om het gesprek aan te gaan. Jaloezie komt vaak voor wanneer kinderen iets willen bezitten wat andere kinderen al hebben. Jaloezie kan ook voorkomen wanneer andere kinderen een talent of vaardigheid bezitten en daar veel aandacht mee krijgen, op iets wat het kind zelf nog niet kan en wel graag zou willen kunnen. In dat geval hoeft jaloezie niet negatief te zijn, het kan voor kinderen juist een drijfveer zijn om een vaardigheid te oefenen. Soms kan jaloezie een kind ook belemmeren. Bijvoorbeeld wanneer het ontevreden is met zichzelf en het zichzelf veel vergelijkt met anderen. Hierdoor kunnen kinderen sneller negatieve conclusies over zichzelf trekken. Het is dus van belang om als ouder te investeren in de ontwikkeling van een realistisch en positief zelfbeeld van je kind, aansluitend bij de tips van Steven Pont. Hoe zorg je dat je niet overcompenseert voor je eigen thematieken? Opvoeden is makkelijker wanneer je jezelf goed kent. Het kan daarbij helpend zijn om voldoende tijd te nemen om terug te kijken naar je eigen jeugd. Wat vond je plezierig en zou je je eigen kinderen ook mee willen geven? En bedenk hoe je wilt voorkomen dat wat je als onplezierig hebt ervaren toch doorgeeft aan je kinderen. Het bespreken van je eigen thematiek met je partner, je eigen ouders, broers en zussen of je vrienden kan je helpen om inzicht te krijgen in je eigen thematiek en opvoeding nu. Tot slot Wees mild voor jezelf, wanneer jouw aanpak een keertje niet goed uitpakt probeer je de volgende keer iets anders. Ook jij mag ervaringsgericht leren bij het uitvoeren van je opvoedingstaak. Wanneer je denkt dat je er zelf niet uitkomt kan het raadzaam zijn om eens met een pedagoog van het opvoedpunt in Leeuwarden van gedachten te wisselen. Je vindt informatie over het opvoedpunt via deze link: opvoedpunt.nl
Nieuwe tentoonstelling over slaap schudt je wakker Vlak voor de voorjaarsvakantie opende Wakker worden! in Natuurmuseum Fryslân, een tentoonstelling over slaap bij mens en dier. Daar valt heel wat interessants over te ontdekken. Waarom slapen we bijvoorbeeld met onze ogen dicht, maar houden vissen ze juist open? Waarom liggen wij als we slapen, maar blijft een hert liever staan? Wat is de functie van dromen en doen dieren dat ook? Slaap is heel belangrijk voor ons welzijn en onze gezondheid. Helaas komt de slaap van mens en dier steeds meer onder druk te staan door lichtvervuiling en opwarming van de aarde. Schaapjes tellen Slapen, we doen het allemaal, elke dag weer opnieuw. De één slaapt als een roos, de ander ligt te draaien en te woelen. Sommige mensen slapen zodra hun hoofd het kussen raakt, anderen doen geen oog dicht en liggen eindeloos schaapjes te tellen. We knikkebollen, we gapen en geeuwen, doen dutjes en tukjes. We snurken en ronken en zagen complete bomen om. Waakzaam en alert Ook dieren hebben slaap nodig. Hoeveel precies, dat verschilt van dier tot dier. Hoe dieren slapen wordt vooral bepaald door het feit of het een prooi- of een roofdier is. Een prooidier moet altijd waakzaam en alert zijn, klaar om ervan door te gaan. Roofdieren hebben niets te vrezen en kunnen het zich veroorloven om diep in slaap te raken. Bioritme in de war Steeds meer mensen en dieren hebben problemen met slapen. Het is daarom hoog tijd om wakker te worden! Door opwarming van de aarde en lichtvervuiling raakt ons bioritme in de war en wordt de slaap bij mens en dier verstoord. Door het blauwe licht van schermen slapen we gemiddeld anderhalf uur minder per nacht. Veel dieren, zoals egels, vleermuizen en kikkers ontwaken door warmterecords eerder uit hun winterslaap. Lampenkap In Wakker worden! ontdek je waarom slaap zo belangrijk is en wat er precies gebeurt tijdens het slapen. Wat is bijvoorbeeld het verschil tussen diepe slaap en REM-slaap en wat is de functie van dromen? Er zijn veel leuke weetjes te vinden over slaap bij dieren en via de webcam kun je een kijkje nemen in de nachthokken van verschillende bewoners van AquaZoo. Je gaat verschillende slaaphoudingen en slaapplekken van dieren uitproberen en aangeven hoe jij het liefste slaapt. Met je hoofd in een lampenkap ontdek je wat de invloed is van (kunst)licht op (niet) slapen. Kortom: slaap is een actueel onderwerp, herkenbaar voor iedereen en er valt veel interessants over te ontdekken. Wakker worden! is dan ook beslist géén slaapverwekkende tentoonstelling. Wist je dat.... op alle dinsdagen die buiten de officiële schoolvakanties regio Noord vallen is een bezoek aan het Natuurmuseum gratis! Openingstijden Reguliere openingstijden: Dinsdag t/m vrijdag van 11.00-17.00 uur Zaterdag en zondag: 10.00-17.00 uur In officiële schoolvakanties regio Noord dagelijks geopend van 10.00-17.00 uur, dus ook op de maandagen. Natuurmuseum Fryslân Schoenmakersperk 2 8911 EM Leeuwarden Over Wakker worden! Wakker worden! is te zien van 8 februari tot en met 28 september 2025. Rond de tentoonstelling is een uitgebreid programma met activiteiten. Kijk op natuurmuseumfryslan.nl voor meer informatie. 26 • Sinne OUDERMAGAZINE • 27 Foto: shutterstock Foto: shutterstock Natuurmuseum
Laat maar dicht Ralf Butschkow Een grappig dierentuinboekje met interactieve doe-opdrachtjes. Help, de dieren ontsnappen! Help jij om ze weer terug te brengen in hun kooi? Breng deze weggelopen beestenboel veilig terug naar huis. Druk op de lichtschakelaar, wrijf de groene verf uit Tapirs vacht en zorg ervoor dat de dieren niet weer kunnen ontsnappen. Voor kinderen vanaf 2 jaar Ik maak muziek Lizzy Doyle Een muzikaal babyboekje. Verkozen tot babyboekje van het jaar. Met geluiden van vijf instrumenten. Gitaarsnaren, een draaitafel en sambaballen zorgen voor veel speelplezier. Voor kinderen vanaf 1 jaar Het rijmt niet op mol Bethan Clarke Kan Gis de Geit raden waar Milo Mol woont? Niet in een hol, zegt hij zelf, maar waarin dan wel? Een ongerijmd grappig en hopeloos komisch verhaal om lekker bij te rijmraden! Voor kinderen vanaf 4 jaar Attentie, koe op het spoor! Selma Noort Dit grappige toneelleesboek op AVI E4 lees je gezellig samen hardop. Verdeel de rollen en probeer verschillende stemmen voor je personage te gebruiken. Welke rol vind jij het leukst om te doen? Geschikt voor kinderen vanaf 7 jaar Groene voeten Lotte Stegeman Hoe je de wereld op een leuke manier kunt redden. En groen en duurzaam lees- en doeboek. Geschikt voor kinderen vanaf 8 jaar Leesboek • 29 28 • Sinne OUDERMAGAZINE *De aanbevolen boeken zijn te lenen bij dbieb. Boekentips Poes! Cat Parker Mama maakt een wandeling met haar kindje. Onderweg komen ze allerlei dieren tegen. Het jongetje zegt steeds ‘Poes!’‘Nee’ zegt mama, ‘dat is een …..’ Maar heeft mama wel goed gekeken? Geschikt voor kinderen vanaf 3 jaar
www.sinnekinderopvang.nlRkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=