Sinne

* 16 • Sinne OUDERMAGAZINE • 9 Berber In de kinderopvang is het bieden van een veilige en fijne omgeving waarin kinderen zich gezien en gehoord voelen, het allerbelangrijkste. Kinderen weten waar ik ben en weten ook dat ze altijd bij me terecht kunnen. Daarom kies ik een plek in de groep waar ze mij goed kunnen zien. We noemen dit ‘singeren’* en het is iets waar we als team steeds bewuster mee omgaan. Mijn collega en ik wisselen elkaar hierbij af en zorgen ervoor dat andere taken ook doorgaan. De momenten waarop dit singeren het beste lukt, zijn tijdens het vrije spel, net na binnenkomst en tussen de middag. Ik merk dat sommige kinderen dan echt mijn nabijheid opzoeken en het fijn vinden als ik er gewoon ben. Anderen spelen juist met meer zelfvertrouwen, omdat ze weten dat ik in de buurt ben. Vooral kinderen die nog moeten wennen, blijven vaak even bij me staan, zoeken oogcontact of fluisteren iets. Dat is hun manier om verbinding te maken en zich veilig te voelen. Zelfs kinderen die weinig taal gebruiken, durven dan ineens iets te zeggen of laten non-verbaal merken dat ze me nodig hebben. Ik zie ook dat kinderen beter in staat zijn om kleine conflicten zelf op te lossen, simpelweg omdat ze weten dat ik dichtbij ben en ze op mij kunnen terugvallen. Voor de kinderen levert dit een groter gevoel van veiligheid op. Ze voelen zich gezien en meer betrokken bij de Berber Pruiksma, pedagogisch medewerker op DOV Prins Maurits en Tobias Uiterdijk, pedagogisch medewerker op BSO Sint Paulus, delen hun ervaringen met de beschikbaarheid in de kinderopvang. Hoe gaan zij om met de uitdagingen en wat betekent dit voor kinderen. 8 • Sinne OUDERMAGAZINE groep. En voor mij als pedagogisch medewerker is het waardevol om hen op deze manier te observeren en te zien hoe ze zich ontwikkelen. Een veilige sfeer helpt kinderen om vrij te spelen en zich optimaal te ontwikkelen en daar profiteert de hele groep van. Op de groep gebeurt veel tegelijk. Dat vraagt om focus en afstemming. Daarom hebben we als team afgesproken om bewust rustmomenten in te bouwen in het dagritme. We herinneren elkaar hier aan en maken ook aan anderen duidelijk dat we op bepaalde momenten niet gestoord willen worden. Zo creëren we extra ruimte om écht aanwezig te zijn bij de kinderen. De pedagogisch coaches spelen ook een belangrijke rol. Zij kennen de dynamiek binnen de groep erg goed en geven per groep passende suggesties. Daarnaast bieden zij ons als pedagogisch medewerkers de mogelijkheid om kinderen te observeren in hun spel en sociale ontwikkeling. Signalen kun je direct oppikken en later waar nodig registreren. De inzet van voldoende personeel en stagiaires is essentieel voor de mate van beschikbaarheid. Daarnaast ligt er ook een taak bij onszelf. Ik probeer bewust elke dag optimaal beschikbaar voor de kinderen te zijn en stem de overige taken af met mijn collega’s om dit te bereiken. Eén praktische tip voor mijn collega’s: wat bij ons goed werkt, is het gebruik van de ‘leidsterstoel’. Dit is een stoel die we op de grond tussen de kinderen zetten. Zo zitten we letterlijk op hun niveau en dat maakt een enorm verschil. Kinderen vinden dit leuk en het zorgt voor een sterke verbinding. Echte aandacht geven is een bewuste keuze, maar ook een investering in de kinderen en in de groep als geheel. Samen zorgen we voor een omgeving waarin ieder kind zich gezien en gewaardeerd voelt. * Singeren betekent dat een pedagogisch medewerker duidelijk vindbaar en bereikbaar is voor kinderen, door tussen hen op de grond of op een vaste plek in de groep te zitten. Goede communicatie binnen het team is ook belangrijk. Samen overleggen en weten waar je collega mee bezig is, helpt om aandacht goed te verdelen. Daarnaast speelt reflectie een grote rol. Regelmatig wordt er samen met de kinderen besproken hoe de groep functioneert en hoe de sfeer is. Dit draagt bij aan een positieve dynamiek binnen de groep en vergroot de saamhorigheid. Wanneer er zorgen zijn over een kind of als een kind extra aandacht nodig heeft, biedt de pedagogisch coach ondersteuning. Dit helpt ons om beter in te spelen op individuele behoeften en zorgt ervoor dat kinderen altijd de begeleiding krijgen die zij nodig hebben. Meedoen met wat kinderen doen, in hun spel en creativiteit stappen en nieuwsgierig blijven naar wat hen bezighoudt, draagt bij aan hun gevoel dat je er voor hen bent. Een open houding is hierbij belangrijk. Kinderen moeten voelen dat ze altijd bij je terecht kunnen. Je gezichtsuitdrukking en lichaamstaal kunnen daarbij het verschil maken. Dit geldt ook voor invallers: wanneer kinderen zich aan hen voorstellen, voelen zij zich meteen welkom op de groep. Dat deze aanpak werkt, blijkt uit de reacties van de kinderen. Ze geven een knuffel bij het afscheid. Soms willen ze helemaal niet weg. Dat zegt eigenlijk alles. Door echt aanwezig te zijn, een luisterend oor te bieden en met een open houding te werken, ontstaat een omgeving waarin kinderen zich veilig en vrij voelen. En dat is uiteindelijk waar kinderopvang om draait: een plek waar elk kind mag zijn wie het is. Echte aandacht Tobias Het bieden van een veilige, vertrouwde omgeving waarin kinderen zich gezien en gehoord voelen is voor de ontwikkeling van kinderen erg belangrijk. Dit begint bij echte aandacht. Maar hoe zorg je als pedagogisch medewerker dat je voldoende beschikbaar bent voor ieder kind? Hier werk ik bewust aan, elke dag weer. De middag begint met een vast ritueel: Ik wacht de kinderen op om hen aan te melden via de IPad. De kinderen komen één voor één bij me en er is ruimte voor een kort moment van contact. Ik vraag dan altijd hoe het met ze gaat en maak oogcontact. Als een kind aangeeft dat het niet zo goed gaat, vraag ik of ze erover willen praten. Dan neem ik daar nadat alle kinderen zijn aangmeld even tijd voor, zodat ze zich gehoord voelen. Dit eenvoudige, maar doordachte moment zorgt ervoor dat kinderen zich direct gezien en welkom voelen. Elk kind is bijzonder en verdient het om gezien te worden. Daarom is het belangrijk om bij binnenkomst optimaal beschikbaar te zijn voor de kinderen. Dit is een rustig moment waarop echt contact kan worden gemaakt. De kinderen staan soms al in de rij om zich aan te melden, zo fijn vinden ze dat contact. Het zorgt ervoor dat kinderen zich veilig en geborgen voelen. Ze durven helemaal zichzelf te zijn. Dat is het mooiste wat er is.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=