Blogs van professionals

2024-08-05 10:45:00

Hoera, vakantie!

5 augustus 2024

De meeste kinderen hebben er een hele poos naar uitgekeken, de zomervakantie!  Volwassenen associëren vakantie vaak met lange dagen, dagen waarop je weinig hoeft en meer mag. Dagen waarop er volop ruimte is om even je hoofd leeg te maken. Voor velen van ons begint het genieten ervan al met de voorpret! Ruim van te tevoren zijn we bezig met het maken van plannen voor deze bijzondere periode. Want de zomervakantie behoort voor gezinnen immers tot één van de hoogtepunten van het jaar. Daarnaast vraagt de zomervakantie een zorgvuldige planning en organisatie. Ouders moeten soms nog werken wanneer kinderen al vrij van school zijn. In deze blog wil ik je meenemen naar de pedagogiek achter de vakantie. Want waarom is vakantie nou eigenlijk zo belangrijk voor kinderen?

Vakantie voeger
Een lange zomervakantie is niet altijd vanzelfsprekend geweest. Vanaf 1850 begon de zomervakantie langzamerhand de vorm aan te nemen zoals wij deze nu kennen. In eerste instantie omdat kinderen moesten meehelpen bij het binnenhalen van de oogst en later ook om leraren en kinderen te ontzien. Gedurende de warme zomermaanden werd de school daarom gesloten.  Pas vanaf de jaren 1950 werd op vakantie gaan in Nederland langzaam een normaal fenomeen. In deze jaren nam de welvaart toe en in de Cao’s werden verplicht betaalde vakantiedagen opgenomen. Het vieren van de zomervakantie werd voor steeds meer gezinnen mogelijk, en daarmee verschoof het doel van vakantie van inspanning naar uitrusten en ontspanning.

Nieuwe ervaringen opdoen
De manier waarop we nu vakantie vieren met ons gezin varieert nogal.  Een fietsvakantie in eigen land of kampeervakantie op de wadden, een auto- of vlieg- trein- of bootreis naar het buitenland, er valt veel te kiezen. Maar in de doelen die we met elkaar voor ogen hebben verschillen we niet zoveel: uitrusten, relaxen, bijtanken, ontspannen, nieuwe ervaringen met elkaar opdoen en herinneringen maken!

Kinderen zijn tijdens vakantie even vrij van educatief aanbod en kunnen cognitief wat meer ontspannen, maar dit betekent niet dat zij gedurende een vakantie stoppen met zich ontwikkelen. Door allerlei nieuwe ervaringen maken zij in hun persoonlijke ontwikkeling vaak een enorme groei door en leren ze nieuwe vaardigheden.  Denk maar eens aan:

  • Het oefenen van sociale vaardigheden zoals contact maken en spelen met onbekende leeftijdsgenootjes in het zwembad of op de camping.
  • Het opdoen van kennis over een andere cultuur, taal, streek, eetgewoonten en gebruiken.
  • Het leren reguleren van je vrijetijdsbesteding: plannen maken, initiatieven nemen, organiseren.
  • Maar ook veerkrachtig omgaan met teleurstellingen, flexibel zijn, behoeftes uitstellen etc.

De voorwaarden om te kunnen leren in de vakantie zijn vaak goed. Rust en ontspanning dragen bij aan het leervermogen van kinderen, maar tijdens de vakantie is er voor kinderen ook meer ruimte voor het maken van eigen keuzes in spel en bij activiteiten. Hierdoor is de betrokkenheid bij wat kinderen aan het doen zijn meestal groot. Daarnaast zijn ouders tijdens een vakantie meer relaxed, nabij en beschikbaar waardoor er vaak net iets meer tijd en aandacht is voor wat kinderen bezighoudt.  Een vakantie kan voor kinderen daarom een geweldige leerervaring zijn.

Staycation
Sommige ouders kiezen om verschillende redenen voor een thuisblijfvakantie. Thuisblijven in de zomer kan immers heel ontspannen en relaxed zijn. Ook armoede, zorgtaken, seizoenswerk in de zomer, of het bewustzijn van milieueffecten door massatoerisme kunnen voor ouders een reden zijn om niet met kinderen op reis te gaan. Wanneer ouders tijdens een staycation zorgen voor voldoende nieuwe ervaringen kan dit net zo goed van waarde zijn voor de ontwikkeling van kinderen. Een fietstochtje, een picknick, een uitje naar het zwembad, de speeltuin of een museum, een logeerpartijtje en spelen bij vriendjes of vriendinnetjes dragen immers ook bij aan persoonlijke ontwikkeling.

De rol van de BSO
In de schoolvakanties brengen kinderen vaak meer tijd door op de BSO dan gebruikelijk. Ook hier zetten we bij Sinne in op het opdoen van nieuwe ervaringen. Natuurlijk is er volop ruimte voor vrij spel op eigen initiatief van de kinderen. Daarnaast heeft iedere BSO een eigen zomerprogramma met activiteiten waarbij met elkaar plezier maken en het opdoen van nieuwe ervaringen voorop staat. Ook kan gebruik worden gemaakt van het centrale aanbod van Sinne met bijvoorbeeld uitstapjes naar het blote-voeten-pad, een voorstelling van een goochelaar, op stap met een gids in het Leeuwarder bos of een bezoek aan het landbouwmuseum. Zo dragen we ook bij Sinne bij aan een waardevolle zomervakantie voor alle kinderen! Langs deze weg wensen we iedereen de komende periode veel plezier, ontspanning en prachtige nieuwe ervaringen toe!