IKC de Sprong

"De opbrengst, dat ben ik"

De school en de kinderopvang hebben binnen IKC de Sprong een gezamenlijke visie. Wij zijn een levendig IKC waar kinderen gezien en gehoord worden. We nemen de nieuwsgierigheid van kinderen als bron voor leren en ontwikkelen en hebben het lef om ons onderwijs daarvoor anders in te richten. Zo leren kinderen wie zij zijn en hoe ze kunnen bijdragen aan samen leren en leven in de 21ste eeuw.

Direct inschrijven

Aanbod IKC Sprong

IKC de Sprong biedt opvang aan kinderen van 0 tot 13 jaar. Mewerkers van de SLG en het onderwijs maken gezamenlijk gebruik van het speelleerplein, waardoor de doorstroom voor de allerkleinste extra gemakkelijk is. De kinderen van  4 tot 7 jaar van we op op het IKC en kinderen vanaf 7 jaar stromen door naar het naastgelegen Sinne Idzerdastins. Beide locaties werken nauw samen, ook op het gebied van activiteiten.

Contactgegevens

Idzerdastins 63 | 8925 AG Leeuwarden
ikcdesprongcamminghaburen@sinnekinderopvang.nl 
LRK-nummer: SLG 293845578
LRK-nummer: BSO 391237342

GGD Rapport KDV
GGD Rapport BSO

Praktische informatie

Dalton onderwijs

Op IKC de Sprong werken we volgens het Dalton onderwijs: kinderen geven we de ruimte om zelf te ervaren en vooral zelf en van elkaar te leren. Door de kinderen met elkaar te laten spelen en te leren samen naar een oplossing te zoeken kunnen zij elkaar leren helpen en stimuleren. Hiermee krijgen zij vertrouwen in hun eigen kunnen.

Kinderen mogen zelf ontdekken hoe iets werkt, hoe hoog iets is of hoe zwaar. Hoe los je het op als je zelf je drinken mag inschenken en je knoeit? Dit is niet fout, maar een leerproces. Wat kun je doen als je hebt geknoeid? Onze etenswaren en materialen liggen in een lage kast zodat kinderen zelf de tafel dekken en doekjes pakken als er geknoeid wordt om deze daarna ook zelf in de wasmand te leggen. De kinderen mogen zelf kiezen waar ze mee willen spelen en leren daarbij ook waar ze het weer moeten opruimen.

Onze medewerkers worden getraind om kinderen het meeste zelf te laten ontdekken en ervaren. Wij volwassenen hoeven niet altijd in te grijpen of de oplossing te bedenken.

We sluiten aan bij de natuurlijke nieuwsgierigheid en fantasie van kinderen. Ze mogen bewegen in plaats van stilzitten. Ze mogen pakken in plaats van afblijven en ze kunnen vertellen in plaats van stil zijn.